قصيده /رسالة ولاء للشاعر محمود رفعت زعلوك

قصيدة رسالة ولاء هي قصيدة باللهجة العامية المصرية و هي قصيدة حديثة لشاعر شاب أو شاعر الفؤاد كما يلقبونه و هو الشاعر محمود رفعت زعلوك و اشتهرت هذه القصيدة بسرعة هائلة على مواقع الويب و تم نشرها في العديد من الصحف و المجلات مما أثار جدل حولها و رأى العديد من القراء أنها سوف تكون كقيس و ليلى أو كعنتر و عبلة . و ربما تكون كذلك حيث أجاد الشاعر التعبير عن مشاعره من خلال ألفاظه المستمدة من لهجة العصر .... و تطور الحياة .


 كل سنة و إنتي طيبة يا ولاء

و قريّب قوي نتقابل من بعد فراق

كل سنة و إنتي طيبة

بتقولها لك أشواق

أشواق قلبي ، من قلبي يا ولاء

النهاردا الناس بتحتفل بالعيد

يمكن أنا حزين علشان هنا و بعيد

لكن قلبي أكيد فرحان لك و سعيد

إنك إنتي بتعيدي و فرحانة

يا رب دايماً تفرحي يا أعز إنسانة

اخبارك إيه و عملتي إيه في العيد

أنا عن نفسي مالغربة و الشوق بكيت

على فكرة :

أنا عمري ما كنت حسود

لكن جوايا غضب مكبوت

من فستانك ؛ فستان العيد

أنا في غيرة منه و هموت

لإن هو جمبك ؛ جمب قلبك

و معاكي طول اليوم

أكيد يا حبيبتي بيحبك

و أكيد السبب معلوم

أصلك يا حبيبتي رقيقة قوي

و جميلة جمال جميل

اللي شاف عيونك هوى

و الهوى دا حب و أنا منه بغير

أنا وحدي هنا في عذاب

مشتاق لك و جوايا عتاب

و الليل و نجومه و سكونه

عاشقين لنهار غالية عيونه

سألوني عنك يا حبيبتي ،

قالوا لي : ليه ؟ بتبكي ليه ؟

إحكي لنا عنها ؛ قول فاكر إيه

و حكيت اللي في قلبي

حكيت لهم عن حبي

سالوني تاني : فاكر إيه ؟

رديت عليهم بكلام

يا حبيبتي من قلبي آلام

فاكر الضحكة و عاشقها

فاكر الإبتسامة و بنادي لها

شايف حبيبتي و حلاوتها

في الغربة زادت غلاوتها

كانت معايا و بحلم بيها

في نفس اللحظة بفكر فيها

و بعد يومين إتنين إشتقنا

لأيام بعدت و وحشتنا

لأحلام جية تاخدنا ؛ لأبعد مالخيال

قلت لها بحبك ؛ و قالت لي أحلى موال

في خيالي حبتها كتير

و في بالي طول عمري بميل

و دا حالي عاشق و بطير

في دنيا الحب ؛ و العصافير

دايماً يا قلبي بتغير

من حبي لحبيبتي و شيفاه كتير

و أعمل إيه ؟ ما دي حكاية قلبي و حياتي

أعمل إيه ؟ لما قلبي للحب ينادي

و يعدي اليوم و ييجي الليل

أسهر حيران

حتى لو عيوني تنام

قلبي سهران

بيفكر في أغلى ما في الكون

في أجمل بسمة و أحلى عيون

دي حبيبتي هيَّ واحدة

جميلة مفيش كلام

طهرة زي الملايكة

و أي كلام تاني حرام

أول مرة شفتها حبتها

و في لحظة عرفت إنها قبلتها

لا قالت ؛ و لا ابتسمت

لكن عيونها قالتها

بعيونها قالت شروطها

و لا عمرها طلبتها

دي حبيبتي هيَّ واحدة

جميلة مفيش كلام

معاها بنسى الدنيا و أودع الآلام

و الليل مسكين ؛ سهران سنين

مالحب الليل جميل و عطوف

و بيعشق المساكين

على طول نادى القمر ملهوف

يا حبيبتي يا ست الحلوين

و حكى له عالحكاية

و الشوق اللي جواية

و أنا ببكي و الكل معايا

لكن القمر مشغول في مكانه

هيعمل إيه ؛ شوية نجوم هما أعوانه

يا عيني عليه

بس الليل في كل مكان

حاول يساعدني و كان إنسان

أنا شايل له الجميل

و هسهر بكرة طول الليل

و أشوف نتيجة المراسيل

أصله عرف طريق الحب و مكانه

و قال لي أكتب لك جواب

بس يختار هو عنوانه

و يكون خالي من العتاب

و أنا بكتب لك هنا و بنادي

يا حبيبة قلبي و فؤادي

غيابك طال عني

و صوتك بيوحشني

يا ولاء و يفكرني

بالأشواق

أسافر ؛ أبعد و اغيب

و في الغربة الحب طبيب

و أنا تايه في الدنيا غريب

عن الأحباب .

فاكر الضحكة و الإبتسامة

فاكرك يا حبيبتي و يامة

بسهر ليالي أناديكي

و اشكي حالي لليل بعيد

في نهاره أكيد ؛ عاشق ليكي

يمكن تغير ملامحنا ليالي لفراق

لكن في قلبي هيكبر حبك يا ولاء

يكبر ؛ يفرح ؛ و يعيش أيام و سنين

يحزن ؛ يمرح و تدوب أشواق بحنين

من قلبي لقلبك

بدعي لك من قلبي دعاء

الفرحة مالحزن تصونك

يا حبيبتي و تفضل في عيونك

و في قلبك يا ولاء

يا اجمل شيء في حياتي

يا حبيبتي يا كل حياتي

انا في بعادك حزين ليلاتي

أنا في وادي و الدنيا في وادي

عايش على ذكرى ؛

خايف على فكرة ؛

خايف من بكرة ؛

خايف لما أقابلك تكوني نسياني

يلي في قلبي حبك و في كل أحلامي

سامحيني .... وحشتيني و راجع تاني

بكل شوق و حنين و حب و وفاء

و حشتيني من قلبي

و حشاني يا ولاء




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق